Od 7. do 13. travnja 2025. u Hrvatskoj se već tradicionalno održavaju Dani medijske pismenosti, projekt Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, koji se u suradnji s brojnim partnerima i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih provodi svake godine u proljeće, od 2018. U Prvoj srednjoj školi Vukovar već nekoliko godina sudjelujemo u obilježavanju ovih Dana svojim Festivalom medijske pismenosti na kojem nastavnici i stručni suradnici održavaju razne radionice za učenike i sve zainteresirane.

Nastavnica povijesti Jelena Vukosavljević održala je dvije radionice…

„Čitamo novine“


Radionica je uključivala kritičko promišljanje na temelju analize novinskog članka. Učenici su, podijeljeni u manje grupe, imali zadatak da u novinama pronađu članke koji zastupaju povijesne teme. Na osnovu zadanih pitanja učenici su analizirali formu i sadržaj novinskog članka. Kroz rad, učenici su zaključili kako se utvrđuje vjerodostojnost novinskog članka, na koji način autor nastoji privući pažnju čitatelja te oslanja li se autor na znanstvena istraživanja, povijesne izvore i stručnu literaturu prilikom izrade novinskog članka.


“Medijska propaganda uoči Drugog svjetskog rata”


S učenicima drugih razreda provela sam radionicu o utjecaju medija na razvoj društvene svijesti i stava prema aktualnim događanjima. Učenici su radili u grupama kako bi imali priliku za razgovor i suočavanje mišljenja. Učenici su radili na zadanom tekstu, nakon čega su odgovarali na pitanja o ulozi medijske propagande na razvoj društvene zajednice.

Jelena Vukosavljević

“Kako prepoznati lažne vijesti”

Nastavnica pravne grupe predmeta Marija Grgić održala je radionicu kojoj je cilj bio podizanje svijesti o važnosti medijske pismenosti među srednjoškolcima kroz praktično učenje kritičkog promišljanja i prepoznavanja dezinformacija, a u kojoj su sudjelovali učenici III. razreda. Radionica je započela interaktivnom raspravom – evaluacijom početnog znanja o fake newsima, nastavila se edukativnim dijelom – prezentacijom 5 ključnih pravila za verifikaciju vijesti, praktičnom vježbom – grupnom analizom autentičnih primjera lažnih vijesti i završila je evaluacijom – anketom i diskusijom o naučenom. Ovom radionicom povećana je sposobnost kritičke analize medijskih sadržaja, stečene su praktične vještine provjere vjerodostojnosti informacija i razvijena svijest o odgovornom ponašanju na društvenim mrežama.

Marija Grgić

Nastavnica ekonomske grupe predmeta Sanja Zrilić održala je radionicu pod nazivom…

“Veliki podaci i podatkovna ekonomija”

Učenici 3.e razreda, na satu razrednika, obilježili su Dane medijske pismenosti 2025. radionicom „Veliki podaci i podatkovna ekonomija“
Kroz ovu radionicu učenici su imali priliku naučiti o pojmu velikih podataka i istražiti funkcioniranje podatkovne ekonomije. Cilj radionice bio je razumjeti na koji način internetske kompanije koriste osobne informacije korisnika, razmotriti eventualne prednosti takvog prikupljanja podataka te kritički promisliti o etičnosti upotrebe tih informacija u svrhu ostvarivanja profita. Aktivnosti radionice uključivale su prezentaciju, radne listove i završnu debatu učenika, tijekom koje su učenici razmjenjivali mišljenja i ideje o važnosti zaštite privatnosti u digitalnom svijetu.

Sanja Zrilić

Školske knjižničarke Željka Geto i Marija Bratonja uključile su se u Festival medijske pismenosti sljedećim radionicama…

“Hate Out”

U četvrtak, 10. travnja, s učenicima 4.h razreda održana je radionica “Hate out”, s ciljem osvještavanja i borbe protiv govora mržnje u online okruženju. Radionicu je održala Željka Geto, školska knjižničarka. Učenici su se upoznali s pojmom govora mržnje, s posebnim naglaskom na internetski prostor – gdje je ovaj oblik komunikacije često teže kontrolirati, više toleriran i dodatno potaknut anonimnošću korisnika. Učenici su ispunili test za samoprocjenu govora mržnje kako bi otkrili koriste li nesvjesno govor mržnje na internetu. Ovaj alat pomaže prepoznati najčešće mete, tipične izraze i učestalost prijavljivanja govora mržnje. Također, učenici su sudjelovali u online igri Hate out, u kojoj su preuzeli identitet člana zajednice suočenog s različitim oblicima govora mržnje – učeći kako njihove reakcije mogu utjecati na širu zajednicu i stvarati pozitivne promjene.
Hate out je edukativna igra nastala u sklopu projekta LEAD-Online (Learn, Engage, Act: Digital Tools to Prevent and Counter Online Hate Speech).

Zaigrajte i vi: https://www.lead-online.eu/hr/hate-out-igru/

“Tajni svijet emotikona”

U petak, 11. travnja, školska knjižničarka Marija Bratonja pripremila je i vodila radionicu Tajni svijet emotikona (Adolescence). Na radionici su sudjelovali 2. g i 1.h razred. Radionica je započela gledanjem trailera trenutno popularne Netflixove serije Adolescence kako bi učenici izrazili svoje mišljenje o istoj (oni koji su je pogledali). Dotaknuli smo se teme serije, kako je nastala i što joj je cilj kako bi se i oni koji ju nisu pogledali upoznali s njom. Zatim smo zaronili malo dublje u tajni svijet emotikona razgovarajući o tome za što se emotikoni najčešće koriste, koje učenici najčešće koriste te slažemo li se s tvrdnjom da su emotikoni već odavno postali novi oblik komunikacije koji nadilazi jezične granice. Njihova se interpretacija može razlikovati ovisno o kulturnim referencama i individualnim perspektivama pa smo tako i mi pokušali odgonetnuti što znači koji emotikon i skraćenica koji se najčešće koriste na društvenim mrežama. Na kraju radionice za učenike su pripremljene preporuke romana za mlade slične tematike kao serija Adolescence, a koje imamo u našoj školskoj knjižnici.

Skip to content